Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  ورق ، ورق گالوانيزه ، ورق روغني ورق ، ورق گالوانيزه ، ورق روغني

ahan118

مشخصات انواع ورق گالوانيزه و ورق روغني در مجموعه آهن۱۱۸

ورق فولادي از جمله پركاربردترين محصولات فولادي است. به طور كلي ورق فولادي در انواع مختلف و در انواع آلياژها، ضخامت‌ها و ابعاد توليد مي‌گردد. انواع ورق نيز بر اساس اين سه فاكتور توليد شده و مورد استفاده قرار مي‌گيرند. قيمت ورق فولادي بر اساس جنس، ابعاد، نوع و كاربردي كه دارد متفاوت است. از اين رو هر ورق قيمت مختلفي دارد. انواع رايج ورق فولادي شامل ورق گالوانيزه، ورق روغني، ورق سياه، ورق رنگي و است. در اين بخش قصد داريم در مورد مشخصات انواع ورق گالوانيزه و روغني صحبت كنيم. اين دو ورق از جمله پركاربردترين ورق‌هاي فولادي هستند و از ويژگي‌هاي منحصر به فردي نيز برخوردار هستند.

اين دو ورق در واقع بر پايه آهن ساخته مي‌شوند. اين ورق‌ها به دو روش نورد سرد و نورد گرم توليد مي‌شوند كه  پايه ساخت انواع آن‌ها روش نورد گرم است. ورق از نقطه ذوب بالايي برخوردار است. از اين رو به آن فلز نسوز گفته مي‌شود. به منظور آشنايي با مشخصات هر كدام از اين ورق‌ها با ما همراه باشيد.

مشخصات ورق گالوانيزه

ورق گالوانيزه كه با نام آهن گالوانيزه نيز شناخته مي‌شود، به روش نورد گرم توليد مي‌گردد. در فرآيند توليد اين ورق در طي فرآيندي خاص، گالوانيزاسيون انجام مي‌گيرد. گالوانيزاسيون به روشي گفته مي‌شود كه در طي آن سطح ورق توسط يك لايه نازك فلز روي پوشيده مي‌شود. اين فرآيند سبب افزودن خاصيت ضدزنگ زدگي به ورق گالوانيزه مي‌شود. از اين رو علاوه بر مقاومت بالاي اين ورق در برابر زنگ‌زدگي، به طور كلي استحكام آن نيز زياد مي‌شود.

ورق گالوانيزه از ويژگي‌هاي مفيد و منحصر به فردي برخوردار است. از جمله مهم‌ترين ويژگي‌هاي آن مربوط به كم بودن هزينه نگهداري و تعمير آن است. به طور كلي اين ورق مقرون به صرفه است. چرا كه هزينه توليد ورق گالوانيزه نسبت به ساير ورق‌هاي مقاوم در برابر خوردگي كمتر است. فرم‌دهي، شكل‌دهي و همچنين جوشكاري اين ورق در مقايسه با ساير ورق‌ها راحت‌تر است. ظاهر ورق گالوانيزه براق و باكيفيت است. از ورق گالوانيزه به دليل خواص مطلوبي كه دارد در موارد مختلفي استفاده مي‌شود. استفاده از آن به عنوان ساخت مخازن ساكن يا متحرك، ساخت سقف و بدنه سالن‌هاي بزرگ مانند سوله ها، ساخت تجهيزات آشپزخانه، ساخت تابلوهاي شهري و از رايج‌ترين كاربردهاي ورق گالوانيزه است. از طرفي ورق گالوانيزه از سختي زيادي برخوردار است. به طور كلي مشخصات ورق گالوانيزه سبب شده است تا از اين محصول استفاده فراواني شود.

مشخصات ورق روغني

ورق روغني به ورقي گفته مي‌شود كه در طي فرآيند نورد سرد توليد مي‌شود. اين ورق از آن جهت روغني ناميده مي‌شود چرا كه داراي ظاهري براق و درخشان است. اين ورق بر خلاف ورق سياه از ظاهري مطلوب برخوردار بوده و خاصيت لعاب‌كاري دارد. در فرآيند توليد ورق روغني، روغن‌كاري در آخر كار انجام مي‌گيرد. اين مسئله سبب مي‌شود مقاومت آن افزايش پيدا كرده و در برابر خوردگي و زنگ‌‎‌زدگي كارايي مطلوبي داشته باشد. به طور كلي ظاهر اين ورق كاملا يكدست و باكيفيت است.

ورق سياه محصول پايه توليد ورق روغني است. به منظور توليد اين ورق ابتدا ورق سياه تحت اسيدشويي قرار مي‌گيرد. در طي اين فرآيند پولك هايي كه روي ورق سياه وجود داشته و سبب تيرگي آن شده است به طور كامل از بين مي‌رود. در نهايت نيز توسط روش نورد سرد ورق روغني توليد مي‌گردد. كاربرد ورق روغني به جهت ظاهر مطلوبي كه دارد بسيار گسترده است و در موارد زيادي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. از كاربردهاي مهم آن مي‌توان به ساخت مصالح ساختماني، بدنه خودرو، لوازم خانگي، ساخت قفسه و پانل اشاره كرد. در خصوص ساخت قطعات اتومبيل از اين ورق در ساخت اگزوز و فيلتر، صفحات لعابي اجاق گاز، تانكر و مي‌توان اشاره كرد. ورق روغني به سبب روش توليدي كه دارد، از خواص و ويژگي‌هاي زيادي برخوردار است. به طور كلي اين ورق در مقايسه با ورق‌هاي ديگر از خواص مكانيكي مطلوبي برخوردار است. اين ورق در برابر كشش و گسيختگي مقاومت مطلوبي دارد. در زمان ساخت بر روي اين ورق عمليات حرارتي انجام مي‌شود كه سبب ايجاد سطحي صاف‌تر، يكنواخت‌تر و باكيفيت‌تر مي‌شود.

جهت خريد انواع ورق، پروفيل، تيرآهن و ساير مصالح ساختماني به وب سايت آهن۱۱۸ مراجعه نماييد. آهن۱۱۸ مركزي معتبر جهت فروش انواع محصولات آهني است. به منظور دريافت مشاوره رايگان نيز مي‌توانيد با شماره ۰۲۱37924 تماس بگيريد.

 

 

 


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1402/10/25 ساعت: ۱۶ توسط:ahan118 :

علت شوره زدن ورق گالوانيزه و روش هايي براي رفع آن

​ يكي از مشكلاتي كه معمولا در محصولات ساختماني فولاد گالوانيزه با آن مواجه مي‌شود، وجود لكه سفيد مرطوب است كه به نام "شوره سفيد" نيز شناخته مي‌شود. شوره سفيد عموما در محل مرطوب يا بدون گردش هوا و محيطي كه اكسيژن يا كربن دي اكسيد كمي دارد ايجاد مي‌شود. ورق گالوانيزه نيز از محصولاتي است كه دچار شوره زدن خواهد شد كه با توجه به مصرف بالاي اين ورق در صنعت، نگه‌داري و رسيدگي به اين محصول يكي از دغدغه‌هاي مصرف‌كنندگان و فروشندگان مي‌باشد. علت و دلايل بسياري براي اين شوره سفيد در ورق‌هاي گالوانيزه وجود دارد كه ما در اين مقاله به آن‌ها مي‌پردازيم. هم‌چنين راهكارهايي براي از پيشگيري ، بين بردن و رفع شوره سفيد در ورق گالوانيزه ارائه خواهيم كرد.

علت شوره زدن در ورق گالوانيزه
شوره سفيد در ورق گالوانيزه با قرارگيري در محيط‌هاي مرطوب كه هيچ هوايي در آن جريان نداشته باشد، ايجاد مي‌شود. به عبارتي اگر آب يا باران روي ورق گالوانيزه ريخته شود و اين ورق در محيط بسته باشد (به طوري كه لكه آب نتواند به زودي خشك شود) اين شوره‌ها به وجود مي‌آيند.

اين شوره ‌هاي سفيد ايجاد شده در ورق گالوانيزه درواقع اكسيد روي هستند. همه مي‌دانيد كه بر روي ورق‌هاي گالوانيزه اغلب پوششي از عنصر روي براي جلوگيري از زنگ زدگي اضافه مي‌شود. ورق‌هايي كه به تازگي از خط توليد آزاد مي‌شوند و فعاليت شيميايي آن‌ها هنوز برقرار است، به شدت با هيدروكسيد (OH) واكنش مي‌دهند. اين واكنش سبب اكسيد فلز روي مي‌شود و اين اكسيد خود را به رنگ سفيد ظاهر مي‌كند. اين شوره‌ها با حضور كلريدها و سولفات‌ها نيز به شدت افزايش مي‌يابند.

شوره، بر روي هر قسمتي كه در معرض رطوبت قرار داشته باشد، به‌وجود مي‌آيد؛ به‌همين‌دليل درزها و نبشي رول‌ها بيشتر از ساير قسمت‌هاي ورق دچار شوره مي‌شوند. اگر در حال بررسي سلامت ورق‌هاي گالوانيزه هستيد، فقط به سطح اكتفا نكنيد و همه قسمت‌هاي آن را مورد بررسي قرار دهيد.


شوره هاي سفيد چه تاثيراتي بر روي ورق گالوانيزه دارند؟
ضرر شوره سفيد در ورق گالوانيزه چندان كم نيست. با وجود اينكه ورق گالوانيزه به مقاومت زياد در برابر خوردگي، ضربه، رطوبت، حرارت زياد و به خصوص زنگ‌زدگي معروف است، اما اين در شرايطي است كه چنين ورقي مدام در معرض رطوبت قرار نگيرد.

هر چه قدر كه شوره ها بر روي سطح ورق گالوانيزه بيشتر شوند، ورق به مرور زمان فرسوده‌تر شده و از عمر مفيد آن كاسته مي‌شود. شوره‌هاي سفيد مي‌توانند مقاومت ورق گالوانيزه را در برابر چيزي كه براي آن طراحي شده‌اند، يعني زنگ زدگي، خوردگي و... بسيار كاهش بدهند.

شوره سفيد به وجود آمده بر روي ورق گالوانيزه اگر به مدت زياد باقي بماند و رفع نشود به شوره سياه و سپس به شوره قرمز و قهوه‌اي تبديل مي‌شود. بنابراين اگر به سرعت براي رفع آن‌ها اقدام نشود، ممكن است تمام پوشش گالوانيزه از بين برود و منجر به شكست زودرس پوشش شده و در نهايت خرابي و خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري به وجود آورد.

راه هاي پيشگيري از شوره زدن ورق گالوانيزه
روش هاي مختلفي براي پيشگيري شوره سفيد بر روي ورق گالوانيزه وجود دارد:

از وسايل كنترل كننده و محافظ‌هاي موقت براي ورق‌ها در زمان انبار كردن استفاده كنيد.
اجازه ندهيد كه رطوبت بين ورق ها باقي بماند.
ورق را به مدت طولاني در محيط بسته و داراي رطوبت نگه‌داري نكنيد؛ به خصوص بر روي خاك خيس و چمن.
كف انبار را از جريان آب خالي كنيد و اجازه دهيد تا محيط انبار كاملا خشك باشد.
تهويه مناسب در انبار در نظر گرفته و موانع براي ورود هواي آزاد را بر طرف نماييد.
گرد و غبار را از روي ورق‌ها زدوده و مانع از قرارگيري آن‌ها براي مدت طولاني در برابر آلودگي و گرد و خاك شويد.
به طور منظم بازرسي انجام شود زيرا اگر به موقع شوره سفيد تشخيص داده شود برطرف نمودن آن آسان‌تر مي‌شود.
ورق‌هاي گالوانيزه را حتي براي مدت كوتاه در بسته‌هاي پلاستيكي نپيچيد.


چگونه شوره سفيد در ورق گالوانيزه را رفع كنيم؟

ايجاد شوره سفيد بر روي فولاد گالوانيزه يك هشدار است كه نشان مي‌دهد قطعه در شرايط مناسبي نگهداري نشده است. ميزان شوره ورق گالوانيزه در موفقيت رفع آن بسيار اهميت دارد. مهندسان روش‌هايي را براي از بين بردن آن ابداع كرده‌اند كه در صورت اجراي درست آن‌ها مي‌توان تا حدود زيادي اين شوره‌ها را برطرف نمود. اين روش‌ها عبارت‌اند از:

1. روش شيميايي
يكي از بهترين روش‌هاي رفع شوره زدن ورق گالوانيزه استفاده از اسيدهاي طبيعي مانند سركه سيب است البته به شرطي كه شوره سفيد كم باشد. سركه را به وسيله يك برس مويي غيرفلزي بر روي سطح ورق گالوانيزه بكشيد، سپس آن را با آب لوله‌كشي (قابل شرب) كاملا بشوييد و آن را در معرض هواي آزاد قرار دهيد تا به‌ طور كامل خشك شود.

براي شوره‌هاي گسترده‌تر مي‌توانيد از اسيدهاي قوي‌تري مثل دي‌كرومات سديم ۵ درصد يا اسيد سولفوريك غليظ ۸ درصد استفاده كنيد. استفاده از اسيدهاي خيلي قوي، به سطح ورق گالوانيزه آسيب مي‌رساند؛ به‌همين‌دليل براي پاك كردن شوره مناسب نيست.

2. روش مكانيكي
يكي ديگر از روش‌هاي موجود براي رفع شوره زدن ورق گالوانيزه استفاده از روش‌هاي مكانيكي است. روش‌هايي از قبيل سنباده‌زني، ماشين‌كاري و تراش‌كاري مي‌توانند براي از بين بردن شوره سفيد مفيد واقع شوند.

براي از بين بردن شوره سفيد با وسعت كم، استفاده از سنباده پيشنهاد مي‌شود؛ اما در صورت بالا بودن وسعت شوره‌ها، بهترين گزينه استفاده از ماشين‌كاري يا تراشكاري است. در تراش‌كاري توصيه مي‌شود پس از انجام فرآيند، عمليات گالوانيزاسيون را مجددا انجام دهيد تا ورق فولادي به طور كامل محافظت شود.

3. روش اندود كردن
ديگر روشي كه مي‌تواند براي رفع شوره زدن ورق گالوانيزه مورد استفاده قرار بگيرد روي اندود كردن است. در اين روش بايد با استفاده از يك برس سيمي آغشته به مواد مخصوص بخش‌هاي شوره زده و داراي خوردگي ورق گالوانيزه را روي اندود كنيد. معمولا اين روش در شرايطي كه ميزان شوره زدگي كم است و بخش هاي كمي از ورق درگير شده باشد، تاثيرگذار خواهد بود.

كلام آخر

روكش فلز گالوانيزه كه توسط فلز روي لايه‌كشي شده است اگر در محيط مرطوب قرار بگيرد زنگ مي‌زند. زنگ زدگي سطح گالوانيزه به رنگ سفيد بوده و شوره نام دارد. براي جلوگيري از شوره ورق گالوانيزه بايد شرايط مناسب انبار و نگه‌داري آن را رعايت كرد. در اين مقاله علت شوره زدن در ورق گالوانيزه و راه‌هاي پيشگيري و رفع آن بررسي شد.

براي استعلام قيمت ورق گالوانيزه و انواع ورق‌هاي صنعتي نظير ورق روغني و ورق سياه مي‌توانيد از طريق شماره 54473_021 و با كارشناسان آهن 118 تماس حاصل فرماييد.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/6/21 ساعت: ۱۵ توسط:ahan118 :